Odpowiedź na to pytanie jest właściwie bardzo prosta: od kiedy w ogóle istnieją nabożeństwa. W narodzie izraelskim było jedno pokolenie wybrane do służby w świątyni – potomkowie Lewiego. Lewici pomagali kapłanom z rodu Aarona przy składaniu rozmaitych ofiar Mogli to robić tylko mężczyźni. W Ewangelii świętego Łukasza czytamy, że któregoś dnia Jezus zwinął Księgę Izajasza, podał ją słudze i usiadł. Było to w szabat, w murach Nazaretańskiej synagogi.
W powstającym Kościele apostołowie bardzo szybko przekonali się, że nie ze wszystkim dają sobie radę. Potrzebowali kogoś do posługiwania wiernym. Wybrali więc siedmiu pomocników i nazwali ich diakonami, to znaczy sługami.
Gdy wspólnoty chrześcijańskie stawały się coraz większe, gdy zaczęto budować kościoły, powstawały też nowe rodzaje służby podczas nabożeństw. Wszystko, co było do wykonania, dzielono w formie różnych zadań pomiędzy członków danej wspólnoty. Przede wszystkim potrzeba było chłopców, ze względu na ich mocne i dźwięczne głosy. Dlatego chłopcy jako pierwsi zostali lektorami i kantorami. Z czasem gdy Kościół dynamicznie rozszerzał się w północnej Europie, rozwijał szereg kolejnych posług, pozostała jednak służba ministranta i kościelnego. To, co wcześniej należało do różnych osób, przejęły teraz grupy ministranckie; była to służba przy księgach, przynoszenie darów, noszenie świec, przygotowanie kadzidła, noszenie krzyża i chorągwi, zbieranie darów itd. Ministranci uczyli się na pamięć łacińskich tekstów Mszy Świętej, które odmawiali na przemian z prezbiterem.
Sobór Watykański II przyniósł nam reformę liturgiczną. Dzięki niej wrócono do pierwotnej tradycji. Ponownie mamy w Kościele rozmaite rodzaje posługi: lektorów czytających teksty Pisma Świętego, wiernych przynoszących do ołtarza chleb i wino lub czytających modlitwę powszechną, kantorów i innych. Wielu uważało, że nadszedł schyłek ministrantury, zwłaszcza że odpadła konieczność posługiwania się łaciną. Na szczęście mylili się. Tak jak dawniej, tak i obecnie ministranci są bardzo potrzebni do posługiwania w czasie liturgii. Każda wspólnota Kościoła powinna troszczyć się o formację liturgiczną chłopców, aby nauczyć ich, jak się nosi krzyż i świece oraz jak należy obchodzić się z kadzidłem. Starszych chłopców formować do właściwego przekazu Bożego Słowa podczas zgromadzenia liturgicznego. Służba Liturgiczna Ołtarza w ciągu stuleci przeobrażała się, jednak zawsze zachwycała, i będzie tak długo, jak długo będzie kościół i jego nabożeństwa.
DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ MINISTRANTA ››
ZASADY MINISTRANTA I LEKTORA ››
PATRONI MINISTRANTÓW I LEKTORÓW ››
Przez służbę ołtarza oraz formację duchową i intelektualną mamy uczyć się, choćby sprawiało nam to wielką trudność, na co dzień bardziej kochać Boga i ludzi. Jesteśmy bowiem powołani do tego, aby być dobrymi chrześcijanami, a w przyszłości ojcami rodzin. Ci z nas natomiast, którzy odkryją w sobie powołanie do kapłaństwa, powinni, podobnie jak nasz święty patron, wytrwale je w sobie rozwijać tak, aby go nie zmarnować.
KALENDARZ LITURGICZNY: Liturgia dnia - czytanie , psalm responsoryjny ››
Duszpasterstwo Liturgicznej Służby Ołtarza Diecezji Tarnów ››
KNC - Króluj Nam Chryste - wydawnictwo i portal dla ministrantów ››
Mały Gość Niedzielny - MAXIserwis dla MINIstrantów
Nazwa Dziewczęca Służba Maryjna zawiera najkrótszą syntezę programu duszpasterskiego realizowanego dla duchowego i moralnego rozwoju dziewcząt.
Pełniejszy sens określenia Dziewczęca Służba Maryjna:
Dziewczęca – świadomie i wbrew modnej dziś i wszechobecnej koedukacji, prowadzimy pracę z dziewczętami mając na uwadze szczególnie te potrzeby, które wynikają z faktu, że są kobietami „in statu ferii” - czyli na tym etapie, kiedy kobiecość w nich dopiero się budzi i rozwija. Chcemy pomóc im zarówno w odkryciu właściwego obrazu ideału dziewczyny i kobiety chrześcijańskiej, jak i w trudnej pracy nad kształtowaniem swej osobowości. Do naszych grup mogą należeć dziewczęta w wieku od 9 do 16 lat.
Służba – określenie to mówi o celu istnienia grupy. Jest nim najogólniej mówiąc służba, czyli działanie dla czyjegoś dobra, poświęcenie sił, praca dla jakiejś ważnej i dobrej sprawy czy idei. Służyć, to znaczy także „być do czyjejś dyspozycji, być komuś w czymś pomocnym” (por. Słownik języka polskiego, t. III, s. 262, Warszawa 1981). Inspirację do kształtowania takiej postawy można czerpać zarówno z życia świeckiego, w którym nawet określone ważne zawody nazywa się służbą (służba zdrowia, służba wojskowa, itp.), jak i przede wszystkim ze źródeł religijnych. Sam Chrystus, Syn Boży, nazywany przez Proroków Starego Testamentu „Sługą Jahwe”, przyszedł, aby służyć i polecił Apostołom, by byli sługami wszystkich. Szczególnie bliskim i zawsze aktualnym ideałem służby jest dla dziewcząt Maryja. Dlatego przyjęta nazwa zawiera przymiotnik „Maryjna”.
Maryjna – Dziewica z Nazaretu powiedziała przy Zwiastowaniu, że jest i pragnie być zawsze służebnicą Pańską. W czasie swego ziemskiego życia służyła Chrystusowi, pomagała Apostołom i pierwszym gminom chrześcijańskim. Teraz służy Kościołowi jako Jego najlepsza Matka”.
IDEE PRZEWODNIE I ZARYS PROGRAMU DSM ››
Dziewczęca Służba Maryjna - symbol graficzny:
Graficzne streszczenie działalności Dziewczęcej Służby Maryjnej zawiera logo, które jest umieszczane na dyplomach i może być noszony przez dziewczęta. Oto jego opis: „Na niebieskim tle, ukazana jest stylizowana biała lilia. Wyrasta ona jakby ze złotego półksiężyca. Środkowa część łodyżki tworzy krzyż. Górna część z kwiatem przechodzi przez złotą koronę. W symbole te wpisane są litery DSM. Symbolika znaczka jest prosta i nie wymaga szerszych wyjaśnień. Kolor biały i lilia to symbole niepokalanego poczęcia, dziewictwa Maryi i nieskalanej czystości Jej duszy. Kolor złoty i korona to znak Jej godności królewskiej. Krzyż powszechnie przyjęty znak Chrystusa, może być bliżej wyjaśniany jako przypomnienie udziału Maryi w ofierze Boskiego Syna, dzięki której stała się naszą Współodkupicielką. Wreszcie kolor niebieski oznaczający niewinność przypomina przywilej Wniebowzięcia Maryi”
Dziewczęca Służba Maryjna Diecezji Tarnów ››
Każda grupa (Róża) składa się z 20 osób, które codziennie odmawiają po jednej dziesiątce Różańca świętego (Ojcze Nasz, 10 x Zdrowaś Maryjo, Chwała Ojcu...).
Każdej Róży przewodzi zelatorka lub zelator, którzy są odpowiedzialni za zmianę tajemnic, kompletność grupy, a także za systematyczne odmawianie całego Różańca przez Róże.
Różaniec jest odmawiany w intencjach ogólnych, najczęściej miesięcznych, dotyczących całego Kościoła, parafii, misji, diecezji itp. lub w intencjach osobistych, za członków Róży, za osoby, które prosiły o modlitwę lub sprawy, które polecono ich intencji.
Spotkanie Róż Ojców i Matek odbywają się w I niedzielę miesiąca po Mszy św. o godz. 7:00, a Róż Rodzinnych w II niedzielę miesiąca po Mszy św. o godz. 9:00
O różańcu, rozważania różańcowe ››
Zachęcanie wiernych do pełnienia uczynków miłosierdzia
Kultywowanie parafialnych i rodzinnych zwyczajów charytatywnych, takich jak: Tydzień Miłosierdzia, Dzień Chorego, Św. Mikołaja, Wigilia, Opłatek itp.
Uroczyste obchodzenie świąt związanych treściowo z miłosierdziem chrześcijańskim, a szczególnie Święta Miłosierdzia Bożego.
Stałe rozpoznawanie potrzeb i możliwości pomocy , przeprowadzanie zbiórek i przyjmowanie ofiar na działalność charytatywną
Organizowanie i świadczenie konkretnej pomocy duchowej i materialnej osobom potrzebującym na terenie parafii
Prowadzenie stałej formacji swoich członków oraz współpraca z pozostałymi grupami parafialnymi w dziele charytatywnym
Caritas - Diecezja Tarnowska ››
Częstość zebrań Rady zależy od aktualnych potrzeb duszpasterskich. Kadencja Rady trwa 5 lat. Członkami Rady mogą być jedynie praktykujący katolicy, którzy przyjęli sakrament bierzmowania i są znani z nienagannych zasad moralnych.
W skład Rady Duszpasterskiej wchodzą trzy grupy członków: wybrani, urzędowi oraz mianowani przez Księdza Proboszcza
Parafialna Rada Duszpasterska w Diecezji Tarnowskiej ››
Chór powstał w 2006 roku, z inicjatywy Mirosława Ogorzałka - nauczyciela muzyki w Szkole Podstawowej w Cieniawie oraz Józefa Kruczka. Na co dzień bierze czynny udział w życiu Parafii , uczestniczy we wszystkich parafialnych uroczystościach. Inauguracja chóru miała miejsce w Wielki Piątek 2006 roku w kościele parafialnym, gdzie zaprezentował repertuar pieśni wielkopostnych.
Ogromne zaangażowanie i profesjonalizm dyrygenta p. Mirosława Ogorzałka oraz pasja członków zespołu, których połączyło wspólne zamiłowanie do muzyki i śpiewu to niezaprzeczalnie zalety chóru. Przekładają się one na jego doskonałą harmonię, melodykę oraz współbrzmienie. Zdaniem słuchaczy grupa w swoich wykonaniach ujmuje i porusza do głębi serca i umysły, emanuje energią i zachwyca aranżacją.
Do tej pory chór uczestniczył w kilku przeglądach:
- dwukrotnie w Gminnym Przeglądzie Kolęd i Pastorałek w Siołkowej
- dwukrotnie w Międzynarodowym Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika w Będzinie
- w I Przeglądzie Chórów Parafialnych 'Te Deum Laudamus' w Szymbarku
Ponadto ma w swoim dorobku płytę kolęd i pastorałek:
Zawiera ona następujące utwory: Triumfy Króla Niebieskiego, Gdy Śliczna Panna, W mroźną noc grudniową, Przybieżeli do Betlejem, Zjawiło nam się dziś, Dzisiaj w Betlejem, Cicha noc, Szczęśliwa kolebko, Adeste fideles.